Miksi laulaminen sattuu?

Erilaiset kurkun tuntemukset ja kivut ovat varsin yleisiä erityisesti aloittelevilla laulajilla, mutta myös kokeneemman laulajan kurkkua saattaa kivistää kappaleen vaikeita kohtia harjoitellessa tai pitkän bilekeikan loppua kohti. Monilla oman äänialan laidoilla olevat korkeat ja/tai matalat äänet voivat tuntua epämiellyttäviltä tuottaa ennen niiden oppimista, samoin kun itselle vielä vieraiden sävelasteikkojen tai kuoron ennustamattomasti liikkuvien stemmojen harjoittelukin. Tämänkaltainen äänentuoton myötä ilmaantuva kurkkukipu on useimmiten seurausta kurkunpään lihaksiston tarpeettomasta ja tervettä äänentuottoa häiritsevästä jännittymisestä. Kurkun alueen lihakset ovat kehon muihin lihaksiin suhteutettuna hyvin pieniä, joten kurkkukipu voi olla yllättävän pistävää ja tuntua rajatulla alueella. Tyypillisesti kipua koetaan kaulan etuosassa ja se voi tuntua yhtenäisenä palkkina tai vain toisella puolella ja oirehtia laulamisen aikana ja/tai sen jälkeen.


Kurkku voi helposti jännittyä ja kipeytyä, jos ääntöbalanssi eli äänihuulten alapuolisen ilmanpaineen ja äänihuulten lihastyön suhde ei ole tasapainossa.

Tällöin äänentuoton pohjalla ei useinkaan ole riittävää ja oikeasuhtaista hengitystukea, joka yhdessä äänihuulten hienovaraisen lihastyön kanssa saisi äänihuulten limakalvon värähtelemään ja äänen soimaan. Äänen saa kyllä tuotettua ja jopa kiinteytettyä vain vähäisen ilmavirran turvin, mutta se tapahtuu kurkunpään lihaksia kohtuuttomasti jännittämällä. Äänihuulten lisäksi kurkunpään muutkin rakenteet, kuten nielu ja taskuhuulet, voivat supistua ja kielenkanta työntyä taaksepäin kohti kurkkua, mitä kutsutaankin usein kurkun kuroutumiseksi.

Kuroutuneen kurkun läpi ääni soi heikommin, mitä laulaja taas herkästi kompensoi ilmanpainetta lisäämällä eli ottamalla tarpeettoman suuria sisäänhengityksiä ja työntämällä sisäänhengitettyä ilmaa vatsalihasten avulla ulos. Itselläni näin saattaa joskus käydä minulle ennalta tuntemattoman kappaleen melodiaa suoraan nuotista tapaillessa tai keikalla huonolla monitoroinnilla laulaessa. Näissä tilanteissa keskittymiseni lipuu sävelkorkeuksien puhtauden tai “oikealta” kuulostavan äänen tavoitteluun. Kaikenlainen “tavoittelu” taas on omiaan kuromaan kurkkua ja tapahtuu usein keho- ja hengityskontaktin kustannuksella. Usein ongelma kuitenkin nopeasti poistuu kehon alkaessa hahmottaa laulettavien fraasien pituuksia ja sävelkorkeuksia ja ääntöbalanssin sitä myöten löytyessä. Aloittelevalla laulajalla tämä prosessi tapahtuu luonnollisesti hitaammin.

Myös tunteilla on vaikutusta kurkun kuroutumiseen eli esimerkiksi ahdistuksen, vihan ja pelon tunteet voivat supistaa kurkkua. Sanonta “kissa vei kielen” voi olla tässä mielessä yllättävän osuva. Esiintymistä jännittäessä voi usein tuntua siltä, että kurkku olisi ahdas ja äänentuotto tavattoman työlästä. Tunteiden vaikutus on hyvä huomioida myös, jos laulaa kappaletta, jonka tunnelataus on suuri. Silloin tulkinnan ja kurkusta vapaan äänentuottotavan hakemiseen voi joutua käyttämään enemmän aikaa.

Kurkussa voi olla kivun lisäksi myös muita epämukavia tuntemuksia, kuten kutinaa, yksittäisiä ”piikkimäisiä” tuntemuksia, liman tai kuivuuden tunnetta ja rykimisen tai yskähtelyn tarvetta.

Nämä kaikki voivat kieliä kurkunpään limakalvojen kuivuudesta tai muusta ärsytyksestä - esimerkiksi juuri turhan kiristeiseen äänentuottotapaan liittyen. Joskus kipu taas seuraa, koska äänihuulten värähtelevä limakalvo on rasituksen myötä kuivunut ja ääni vaatii yhä enemmän lihastyötä syttyäkseen. Tämä taas on omiaan provosoimaan jälleen ponnisteisempaa ja kurkkua kipeyttävämpää äänentuottotapaa. Limakalvot voivat olla ärtyneet myös tulehduksen tai refluksioireilun takia. Joka tapauksessa kurkunpään kaikenlaisia tuntemuksia on hyvä uteliain mielin tarkkailla, sillä ne usein ennakoivat kurkun kipua. Kaikkia epämiellyttäviä tuntemuksia kannattaa toki myös äänenhuollon keinoin hoitaa.

Kaikki tässä tekstissä mainittu pätee myös puheääneen. Joillakin puhuminen kipeyttää kurkun ja ääniterapeuttisesti hoito on sama - limakalvojen hyvinvoinnista huolehtiminen ja taloudellisemman ja ääntöbalanssiltaan toimivamman äänentuottotavan kehittäminen.

Edellinen
Edellinen

Toimiva hengitys, toimiva ääni

Seuraava
Seuraava

Puhetyöläisen äänen haasteet